Joko sinulla on LinkedIn-profiili luotuna? Moni vastaa tähän, että kyllä, mutta ei oikein ole päässyt sisälle LinkedInin maailmaan. Oikeastaan yksikään henkilö, kenen kanssa olen opintojeni tai työni puitteissa keskustellut, ei ole kertonut olevansa aktiivinen Linkkarin käyttäjä tai hehkuttanut sen suurta hyötyä omalla alallaan. ”Pitäisi” on yleinen sanan, minkä kuulen LinkedInistä puhuttaessa, mutta ihan ymmärrettävää on, ettei asiaan ole tullut perehdyttyä, jos sillä ei näe olevan suurta hyötyä omaan elämäntilanteeseensa tai omalla alallaan. Tässä en lähde avaamaan LinkedInin käyttömahdollisuuksia, vaan kerron, miksi LinkedIn-profiili kannattaa rakentaa ajatuksen kanssa sekä miten se tehdään.
LinkedIniin voi suhtautua CV:n jatkeena. CV saisi ollaan enintään kaksi sivua pitkä ja tähän on mahdotonta mahduttaa monipuolisesti tietoa itsestään sekä osaamisestaan. Useat työnantajat pyytäkin nykyään lisäämään LinkedIn-profiilin linkin työnhakulomakkeeseen. LinkedIn-profiilissa pääset kertomaan kattavammin työkokemuksestasi, opinnoistasi, luottamustehtävistä ja voit rakentaa jopa portfolion. Jos haluat työnhakua silmällä pitäen rakentaa itsellesi LinkedIn-profiilin, niin jatka lukemista.
1. LinkedIn-profiilin luominen
Jos sinulla ei vielä ole profiilia luotuna, niin aloita siitä. LinkedIn-profiilin luominen on mielestäni helppoa, sillä alustalla toimitaan omalla nimellä, eikä tämän takia tarvitse keksiä käyttäjätunnusta erikseen. Voit luoda profiilin myös Googlen tunnuksilla, niin kuin monella muullakin alustalla nykyään. Itse vähän arastelen välillä sitä, että kaikki tilit toimii Googlen tunnusten alla, mutta tämä on keskustelun ja pohdinnan aihe erikseen. Alla olevista linkeistä löydät ohjeet profiilin luomiseen. Kun olet luonut profiilin, niin katsotaan seuraavaksi kuvia, joita lisätä profiiliisi.
Kuvallisia ohjeita LinkedIn-profiilin luomiseen löytyy Helsingin kaupungin Digirastista sekä Flumenian blogiartikkelista.
2. Kuvat LinkedIn -profiilissa
Profiilikuva on varmasti suurimmalle osalle teistä tuttu jo Facebookista ja sellainen lisätään myös LinkedIn-profiiliin. LinkedInissä näkyy ammattimaisia profiilikuvia, jotka on otettu ammattikuvaajan toimesta. Sitä meidän ei kuitenkaan tarvitse tehdä, sillä jo kännyköissä on nykypäivänä hyvät kamerat. Kännykällä otettu kuva riittää hyvin profiilikuvan ottamiseen.
Mieti, minkälaisen henkilökuvan itsestäsi haluat ottaa. Voit miettiä myös työnantajan näkökulmasta asiaa, minkälainen kuva herättää katsojassa ammattimaisen tunteen ja välittää toivomiasi arvoja katsojalle. Mielestäni kaikilla ei tarvitse olla samankaltainen kuva, vaan päinvastoin. Riippuu työstä, mitä etsit. Jos toivot työllistyväsi puutarhuriksi, en näe tarpeellisena laittaa tiukkaa toimistotyöasua päälle kuvaan.
Kun otat profiilikuvaa tai kaveri ottaa kuvaa sinusta, niin katso, että tausta on siisti. Suotavaa on, että taustalla ei ole paljoa yksittäisiä tavaroita tai muuten vilinää, mikä vie huomin henkilön kuvasta taustaan. Valkoista seinää löytyy useasta paikasta. Itse hieman vierastan pelkkää valkoista taustaa, mutta se on perusvarma. Alla olevista linkeistä löytyy valokuvaajien vinkit onnistuneeseen profiilikuvaan. He tietenkin suosittelevat käyttämään ammattivalokuvaajan palveluita, mutta voit itse miettiä, riittääkö vinkkien avulla itse tai kaverin kanssa otettu kuva. Esimerkiksi tämä kaveri otti CV-kuvan itse, ja mielestäni toimii!
💡 Tällainen on onnistunut LinkedIn-profiilikuva
💡 Kuinka otetaan onnistunut profiilikuva – 5 vinkkiä
Kansikuva on toinen, johon kannattaa LinkedInissä panostaa. Itse vannon sen ohjeen varaan, että töitä etsiessä kansikuvassa tulee näkyä nopeasti yhteystietosi sekä perustietoja sinusta. Jos rekrytoija tai potentiaalinen työnantaja vierailee profiilissasi, hän ensimmäisenä näkee profiilikuvasi, kansikuvasi, nimesi sekä nimesi alla olevan otsikon. Itselläni kansikuvassa on näkyvillä koulutukseni, iskulause/motto sekä muut sosiaalisen median kanavat sekä tietenkin tämä Uralla-sivu. Mieti siis, mitä tietoa haluat ensimmäisenä välittää henkilölle, joka vierailee profiilissasi. Canvasta löytyy ilmaisia mallipohjia, joilla rakentaa kansikuva.
3. Pääotsikko nimesi alla
Pääotsikko(headline) näkyy profiilisi esikatselussa muille, joten siihen kannattaa tiivistää niitä tärkeitä asioita sinusta, joita haluat kyseisessä elämäntilanteessa viestiä. Otsikko näkyy kuvasi ja nimesi kanssa mm., uutisvirrassa, kun kommentoit postauksia tai profiilisi näkyy hakutuloksissa. Itse olen pääotsikkoa muokannut sen mukaan, etsinkö sillä hetkellä aktiivisesti töitä vai haluanko verkostoitua LinkedInissä. Hakukone poimii sanoja pääotsikostasi, joten suositeltavaa on listata avainsanoja pääotsikkoon. Alla olevista linkeistä löytyy lisätietoa otsikon kirjoittamiseen.
💡 Kuvalliset ohjeet ja 6 vinkkiä joilla hioa profiili kuntoon
💡 Kuinka tulet löydetyksi headhunterin toimesta
4. About – tilaisuutesi loistaa
About-osiossa kerro tilanteestasi, osaamisestasi, kokemuksestasi, yhteystietosi sekä minkälaista työtä etsit. Useat käyttää LinkedIniä nykyään kännykällä, joten huomioi helppolukuisuus mobiililaitteella. Käytä otsikointia sekä lyhyitä kappaleita. About-osion sisältö riippuu täysin profiilin tarkoituksesta ja sinusta, joten rautalankaohjeita en sen rakentamiseen tähän kirjoita. Laitan tähän alle esimerkkejä LinkedIn-profiileista, joissa on mielestäni hyvä about-osio. Ennen kuin avaat henkilön tekstin kokonaan näkyviin, kiinnitä huomiota, mikä osa tekstistä näkyy ja mitä siinä sanotaan. Mitä haluat, että oman about-tekstisi esikatselussa näkyy?
Saana Rossi – rekrytoija, kirjailija ja yrittäjä, työnhakuun sopiva malli
Tom Laine – häneltä löytyy suomenkielinen sekä englanninkielinen profiili
Kati Lanu – valmentaja ja työnohjaaja, hyvä esimerkki miten markkinoida palveluita ja hyvä tekstin rakenne
Taru Tammikallio – ilman emoji-merkkejä tehty hyvä rakenteinen teksti
Tommi Talja – teksti suomeksi ja englanniksi, ilman emoji-merkkejä ja hyvä rakenne
5. Työkokemus ja koulutustausta
Muista kirjata työkokemuksesi, koulutuksesi luottamustehtävät sekä tekemäsi vapaaehtoistyö. CV:hen ei mahdu kaikki työkokemus, jos sitä on ehtinyt jo kertyä useammalla työnantajalla. Olen listannut omaan CV:seeni kolme viimeisintä työtehtävääni ja ohjaan katsomaan LinkedInistä koko työhistoriani sekä luottamustehtävät. Näiden lisäksi muista merkitä taitosi näkyviin ”Skills and endorsements”-kohdasta. Muut voivat vahvistaa taitosi painamalla plus-merkkiä taidon kohdalta. Ajatus tässä on se, että muut kehuvat sinua ja vahvistavat muille näkyväksi, että ovat kokeneet ja nähneet taitosi tässä asiassa.

💡 Lue Taito-osiosta ja sen merkityksestä: Kolme LinkedIn tärppiä
💡 Täältä löydät taitoja listattuna
6. Lopuksi
LinkedInissä voit ilmoittaa itsesi työnhakijaksi laittamalla aktiivisen työnhaun päälle. Se onnistuu profiilistasi nimesi alta kohdasta ”open to” ja ”finding a new job”. Kun laitat työnhaun päälle, profiilikuvasi ympärille tulee vihreä rinkula, mikä kertoo, että etsit töitä. Kohdasta ”more” löydät mahdollisuuden luoda LinkedIn-profiilistasi työhakemuksen. Tämä on näppärä toiminto, kun olet rakentanut profiilin huolella.
Voit luoda helposti LinkedIn-profiilin toisella kielellä menemällä omaan profiilisi ja valitsemalla oikealla olevasta palkista ”Add profile in another language”.
Viimeisimpänä vinkkinä: pyydä työnantajaltasi ja työkavereiltasi suosituksia LinkedIn profiiliin. Voit kirjoittaa toiselle suosituksen tämän profiilista kohdasta ”more” ja ”recommend”. Samaisen ”more” nappulan alta löytyy ”request a recommendation”, jolla voit pyytää henkilöä kirjoittamaan sinulle suosituksen. Tämä on mielestäni loistava ominaisuus, kun nykyään työnhaun yhteydessä etenkin asiantuntijatyöhön, kysytään suosittelijoita.
Voit lähettää minulle connection-pyynnön LinkedInissä.