Uralle voi löytyä uusi suunta ja vauhtia henkilöbrändäyksen kautta. Nykyään yllättävän paljon rekrytoidaan sosiaalisen median kautta sekä piilotyöpaikkoja voi löytyä verkostoitumalla sosiaalisessa mediassa. Henkilöbrändäyksen tavoitteena on tuoda esiin omaa osaamista, kykyjä, näkemystä sekä kokemusta. Ajatuksena on luoda kokonaiskuva sinusta sekä mielleyhtymä johonkin asiaan. Esimerkiksi, kuka sinulla tulee ensimmäisenä mieleen: Suomalainen kirjailija? Menestynyt yritysjohtaja? Suomalainen näyttelija? Tubettaja? Henkilöbrändin luominen on prosessi ja vaatii panostusta ja aikaa. Sen rakentamiseen on hyvä varata päivittäin pieni hetki arjestasi.
1.Selkiytä tavoite. Mitä tavoittelet henkilöbrändillä?
2.Tarkenna sisältö. Mistä aiheesta puhut? Uskalla rajata aihe pieneksi.
3. Kuka on kohdeyleisösi? Kenelle haluat puhua?
4.Valitse kanavat, missä rakennat henkilöbrändiä.
5.Valitse työkalut, joita alustalla käytät. Laadi suunnitelma, miten käytät työkaluja ja mitä julkaiset milläkin työkalulla.
6. Laadi strategia, aikatauluta tekemistä.
7. Etsi ja valitse sisältöösi sopivat avainsanat(#)
8. Seuraa muiden julkaisuja ja osallistu keskusteluun.
9. Pyydä palautetta ja kehitä toimintaasi.
Selkiytä tavoite ja valitse kanava.
Mieti, mitä tavoittelet. Minkä vuoksi lähdet luomaan henkilöbrändiä? Mitä muutosta tai uutta tavoittelet urapolullesi henkilöbrändäyksellä? Tämä selkiyttää kohdeyleisön, kenelle tuotat sisältöä. Jos rakennat henkilöbrändiä ajatuksena tehostaa työnhakua, niin kohdeyleisösi ovat potentiaaliset työnantajat. Rakenna sisältöä ja julkaisut silmällä pitäen kohdeyleisöäsi.
Millä kanavalla haluat rakentaa henkilöbrändiäsi? LinkedIn on ammatilliseen keskusteluun ja verkostoitumiseen tarkoitettu alusta. LinkedInissä voit luoda postauksia, blogitekstejä, ansioluettelon sekä osallistua sinua kiinnostaviin keskusteluihin. Voit myös hakea töitä LinkedInin kautta. LinkedInissä on useita työnantajia, joten työnhaun kannalta se on varteen otettava vaihtoehto. Instagramissa käydään vähemmän keskustelua ja vuorovaikutus pohjautuu enemmän reagointiin sekä visuaaliseen sisältöön. Pohdi tarkkaan, millä alustalla haluat toimia. Mainitsemieni alustojen lisäksi on useita muita sosiaalisen median alustoja, kuten Facebook, Twitter ja TikTok. Kun olet valinnut alustan, jonne alat henkilöbrändiäsi rakentamaan, verkostoidu! Lue muiden päivityksiä ja reagoi niihin. Osallistu keskusteluihin ja tuo omia mielipiteitä sekä näkemyksiä rohkeasti ja perustellen esiin.
Mikä sinua kiinnostaa? Mistä haluat puhua?
Pohditaan hetki tarkemmin sisältöä. Mistä sinä haluaisit puhua? Mikä sinua innostaa ja motivoi? Yritä rajata aihe mahdollisimman kapeaksi ja yksityiskohtaiseksi. Parempi on tehdä rajattua sisältöä, joka todella kolahtaa tiettyyn kohderyhmään. Jos teet kaikkea kaikille et tee yhtään mitään. Ole rohkeasti erilainen ja tähtää pieneen kohderyhmään. Ole oma itsesi. Jos pelkäät, että joku ei tykkää sinusta, ja teet liian ympäripyöreetä sisältöä on uhkana, että brändisi on hajuton, mauton, väritön. On parempi herättää inhoa tietyssä porukassa ja suurta ihastusta tarkoin valitsemassasi kohdeyleisössä. Laadi strategia sisällön tuotannollesi sekä aikatauluta julkaisujesi tekemistä. Pyydä palautetta profiilistasi sekä julkaisuistasi.
Linkki vinkkejä:
Vinkkejä LinkedIniin
Some-strategian luominen askel askeleelta.
Vinkit Instagramiin ja esim. yhtenäisen värimaailman laatimiseen.